Grafiskt program till Årets kulturkommun
Årets kulturkommun Västerbotten är en återkommande gemensam satsning av länets kulturinstitutioner. De ville stärka den visuella identiteten för denna kulturmanifestation och det hjälpte jag gärna till med.
Det grafiska programmet för Årets kulturkommun bygger i första hand på en logotype som ger en tydlig och lättolkad markering av tillhörighet. Logon ska kunna appliceras i många olika sammanhang och vara enkel att använda.
Logotypen fick därför formen av ett runt märke uppbyggt av tre komponenter:
Linjerna: Ett dekorativt inslag som ska hjälpa till att förmedla känslan av kulturfest. De kan ses som linser genom vilka kulturen strömmar, med distinkta men mjuka figurer, symbol för meny i digitala sammanhang (utbud), kulturlager/former som bygger vidare uppåt, tillsammans skapar vi starka intryck osv.
Färgspektra: En mångfald av (kultur)uttryck, för alla, samverkan för ett tydligt intryck, nöje, glädje, öppenhet, festivalkänsla etc. Gult/blått/rött från det samiska, färgsymbol för länet med blått hav, grön skog, de blåskimrande snötäckta fjällen, midnattssol och en högt stående gul sommarsol.
Typografi: Ett enkelt och kommunikativt typsnitt, lättläst i rubriker, stramt men ändå mjukt, väl fungerande både i print och på webb.
Kring detta märke byggdes ett enkelt men effektivt grafiskt program upp.
Uppdragsgivare: Västerbottensteatern, Västerbottens museum och NorrlandsOperan.